Trying to Reconnect

Hoe breng je de verbinding terug op de hybride werkvloer?

Hybride werken brengt veel voordelen met zich mee, maar veel mensen zullen ook beamen dat ze een gebrek aan verbinding ervaren door deze nieuwe manier van werken. Waar je voorheen op kantoor samenkwam en gezellig bij de koffieautomaat kon bijpraten, hoop je tegenwoordig dat je niet letterlijk de verbinding verliest als je de volgende online meeting tegemoet gaat. Door een hybride werkvorm kunnen medewerkers dus letterlijk en figuurlijk verbindingsproblemen ervaren. 

Vanzelfsprekend wordt er in een hybride werkvorm minder gebruik gemaakt van de koffieautomaat op kantoor, waardoor de koffiebonen verstoffen, maar ook de vele nevenfuncties van de koffieautomaat op kantoor verloren gaan. Zoals: 

  • Een plek om een gevoel van saamhorigheid te ervaren

  • Een moment om contact te maken met collega’s

  • Een gelegenheid om een gemeenschappelijk doel te ervaren

  • Een booster voor de collectieve veerkracht 

Medewerkers die online werken hebben natuurlijk ook de mogelijkheid om zichzelf van een kopje koffie te voorzien, maar missen daarbij de nevenfuncties van de koffieautomaat op kantoor. Dit gemis blijkt mogelijk uit het fenomeen dat ‘The Great Resignation’ of ‘The Big Quit’ wordt genoemd. Deze benamingen doelen op het feit dat procentueel gezien werknemers - over de hele wereld - in veel hogere percentages ervoor kiezen om hun huidige werkgever te verlaten.  

‘The Big Quit’ heeft waarschijnlijk te maken met onze nieuwe manier van werken sinds de uitbraak van de COVID-19 pandemie. Eén van de redenen voor deze massale vertrekgolf is dat leidinggevenden ‘out of touch’ zijn met hun medewerkers. De spontane ontmoetingen op kantoor gaven leidinggevenden de mogelijkheid om signalen op te pikken, die in een remote of hybride setting blijkbaar missen. Wat blijkt volgens recent onderzoek? Medewerkers zonder beslissingsbevoegdheid hebben veel meer moeite met de nieuwe manier van werken, in vergelijking met hun leidinggevenden.

Dat leidinggevenden een ‘wake-up call’ nodig hebben, blijkt ook uit onderzoek van McKinsey. De top 3 redenen waarom medewerkers momenteel hun werkgever verlaten? 

  1. Medewerkers voelen zich ondergewaardeerd door de organisatie (54%)

  2. Medewerkers voelen zich ondergewaardeerd door hun managers (52%)

  3. Medewerkers ervaren een gebrek aan verbinding (51%)

Voor leidinggevenden is het dus enorm belangrijk om weer ‘in touch’ te komen met hun mensen. Een heel simpel maar effectief model van Deloitte kan leidinggevenden hiermee op weg helpen. Dit model laat zien hoe je de krachten van jouw medewerkers samen kunt brengen in het digitale tijdperk, terwijl je tegelijkertijd meer verbinding creëert met jouw mensen. 

  • Meer verbinding: Met purpose geef je mensen het gevoel dat ze bijdragen aan iets groters - en dat hun bijdrage van belang is om het gedeelde doel te behalen. Organisaties kunnen dus meer verbinding creëren door samen met medewerkers te bekijken hoe zij persoonlijk kunnen bijdragen aan het gedeelde doel van de organisatie. 

  • Meer erkenning en ontwikkeling: Medewerkers verlangen zowel erkenning als ontwikkeling en daarom is het belangrijk om actief aan de slag te gaan met het potentieel van jouw mensen. Daarbij zijn opleiding, ontwikkeling en groeikansen van belang. Zorg er als leidinggevenden voor dat je weet waar jouw mensen behoefte aan hebben. 

  • Meer zekerheid: In de huidige digitale wereld, waar alles in een hoog tempo verandert, is het belangrijk om medewerkers perspectief te bieden. Zonder een geïnformeerd perspectief zit iedereen - in de digitale wereld van dit moment - geïsoleerd van elkaar te werken wat een gevoel van onzekerheid met zich meebrengt.

Met behulp van Purpose, Potential & Perspective kun je dus meer verbinding, erkenning en zekerheid creëren binnen onze nieuwe manier van werken. Als leidinggevende kun je hiermee aan de slag gaan door ‘het goede gesprek’ te voeren met jouw mensen. De essentie van het goede gesprek is dat het de prestatie en betrokkenheid van medewerkers verhoogd. Dit zou moeten leiden tot:

  • Meer focus op doelen

  • Beter benutten van talenten

  • Hogere motivatie  

De crux is dan ook om de gesprekken die worden gevoerd zo in te steken, dat ze écht bijdragen aan het verhogen van de prestaties en betrokkenheid van medewerkers. Het is duidelijk dat hierbij een belangrijke rol is weggelegd voor leidinggevenden, maar zij zullen niet van de ene op de andere dag ‘het goede gesprek’ gaan voeren. HR kan leidinggevenden ondersteunen om weer ‘in touch’ te komen met hun mensen, zodat zij met elkaar in gesprek blijven. Daarbij is het belangrijk om het voor leidinggevenden en medewerkers zo makkelijk en relevant mogelijk te maken. Hierbij een paar aandachtspunten:

  • Bied structuur

  • Maak relevantie informatie eenvoudig toegankelijk 

  • Creëer triggers

Het daadwerkelijk implementeren van deze aandachtspunten is natuurlijk gemakkelijker gezegd dan gedaan. Gelukkig is er tegenwoordig moderne technologie beschikbaar die dit volledig ondersteunt. Met performance management tooling kun je inspelen op Purpose, Potential & Perspective, maar de meeste waarde voeg je toe door regelmatig het goede gesprek aan te gaan met jouw mensen. 

Met het goede gesprek (fysiek of digitaal) - ondersteund door performance management tooling - creëer je meer verbinding, erkenning en zekerheid met elkaar. Hiermee zorg je ervoor dat jouw medewerkers niet deelnemen aan ‘The Big Quit’, zodat jullie weer bijeen komen bij de koffieautomaat op kantoor. 

Are you ready to Unfurl?

Wil je meer weten over het selecteren van de juiste tooling? Of over een correcte implementatie van een performance management tool? Wij doen graag een digitaal of fysiek kopje koffie met je! Druk op ‘Let’s Unfurl!’ om contact met ons op te nemen.

Volgende
Volgende

Over de Roooie